lauantai 27. huhtikuuta 2019

Mitä kuuluu tavaroiden karsimiselle?

Asetin tälle vuodelle yhdeksi tavoitteeksi 1000 tavaran karsimisen 1000€:n tienaamisen toukokuun loppuun mennessä.  Olen systemaattisesti kokoajan karsinut nurkista turhaa pois ja määrällisesti olen saanut todella paljon luovuttua tavarasta. Hirveästi tavaraa myös odottaa eteenpäin viemistä kierrätykseen, kirpputorille jne. Määrällisesti uskon 1000 tavaraa menevän rikki toukokuun loppuun mennessä.

Tienaaminen tavaroille on kuitenkin tähän saakka ollut noin 200€, koska olen pääasiassa lahjoittanut tavaraa eteenpäin. Toukokuulle olen varannut kirpputoripaikan, jolloin väistämättä tulee joitain eurojakin lisää. Tässä kuukausien kuluessa en ole enää pitänyt niin olennaisena sitä tavaroista saatua rahaa vaan sitä, että itse pääsen niistä eroon ja monet tavarat saavat uuden elämän jonkun toisen luona.

Koen tavaroiden karsimisen tosi vapauttavana ja edelleen on todella paljon karsittavaa. Olen paljon pyrkinyt miettimään sitä, että mikä on järkevä määrä tavaraa, esimerkiksi miten monta erilaista takkia ihminen tarvitsee oikeasti tai kuinka monta paria kenkiä? Haluaisin olla tilanteessa, että minulla on kaikki tarvittava, muttei mitään ylimääräistä. Haluisin myös, että kaikki tavarat mitä omistan, olisivat myös käytössä. Tällä hetkellä tilanne on se, että minulla on kaikki tarvitsemani, mutta sen lisäksi myös ihan liikaa sellaista mitä en tarvitse. Onko juhlakengät, joita olen käyttänyt ainoastaan kerran jossain juhlissa viisi vuotta sitten tarvittavat? Ei. Mutta miksi sitten säästän niitä? En tiedä.

Vaate- kenkä ja asusteurakka on itselleni tosi hankala. Omistan tällä hetkellä ehkä 60 paria kenkiä, mutta aktiivisesti käytän niistä 5-6 paria. Voisiko silloin todeta, että mulla on 50 paria kenkiä liikaa? Voisi. Toki osa kengistä on sellaisia mitkä käytetään kausiluontoisesti eli ehkä omistankin vain 40 paria kenkiä, joita en oikeasti tarvitse. Vaatteista en viitsi edes kirjoittaa.

Olen myös huomannut, että joistain tavaroista on tosi vaikea luopua, vaikkei niitä käytä ollenkaan. Itselleni tähän esimerkkinä ovat erilaisesti alkoholijuomien tarjoiluun tarkoitetut lasit. Tietyt alkoholijuomathan tarvitsevat omat lasit; viini, konjakki, snapsi, skumppa ja sitten kaikki drinkit. Meiltä näitä laseja löytyy jos jonkinmoisia, mutta jos ei juurikaan käytä alkoholia niin miksi ihmeessä näitä laseja säilyttää kaapeissa pölyttymässä? En tiedä. Omiin mieltymyksiin riittäisi, että omistaa viini- ja skumppalasit. Näitäkin tarvitaan ehkä kaksi kertaa vuodessa, niin ei varmasti tarvita useampaa erilaista viinilasisarjaa.

Mutta tavara kerrallaan kohti yksinkertaisempaa elämää!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti