tiistai 26. maaliskuuta 2019

Onnea 1-vuotiaalle!


Blogi täytti eilen 1 vuotta. Uskomattoman nopeasti on mennyt aika. Ensimmäisessä blogitekstissäni toin jo esille tavoitteeni olla miljonääri ja 50-vuotiaana lomailla ainakin puolet vuodessa. Aikomukseni oli kirjoittaa vain sijoittamisesta ja säästämisestä, mutta mukaan on tullut selvästi muitakin aiheita. Todennäköisesti tulevaisuudessa aihe "kokonaisvaltainen hyvinvointi" tulee nostamaan roolia blogin aiheissa


Blogin perustamisen aikoihin olin hyvin varma siitä, että minusta tulee asuntosijoittaja ja tämä olikin ensimmäisiä konkreettisia tavoitteita, joita asetin itselleni: Ensimmäinen sijoitusasunto vuoden 2019 aika. Sijoitusasunnon hankintahaaveet olen kuitenkin siirtänyt eteenpäin, koska kaikesta huolimatta haluan minimoida riskejä ja välttää lainan ottamista.

Blogin aloittamisen aikoina omistin kolmea osuuspankin rahastoa, mutta jo huhtikuussa tein ensimmäiset osakeostot ja hankin listautumisen yhteydessä Altian osakkeita. Sen jälkeen salkku on kasvanut hurjasti ja tällä hetkellä salkussa on jo 12:sta eri yhtiötä. Kolmen rahastoa on muuttunut seitsemäksi rahastoksi ja neljän uuden rahaston lisäksi omistan kahta ETF:ää. Loppuvuodesta innostuin myös vertaislainasijoittamisesta, joka ei ollut alkuperäinen sijoituskohteeni ollenkaan.


Kuvahaun tulos haulle balloons




Todellisia rahallisia tavoitteita tein kesäkuussa. Blogin aloituksen aikana, vuosi sitten, sijoitusvarallisuuteni oli kutakuinkin 5000€ ja tavoitteena oli tupalata varallisuus seuraavat 5 vuotta. Tänään tarkastettu sijoitusvarallisuuteni ylittää juuri 20 000€. Eli vuodessa olen kasvattanut varallisuutta 15000€. Uskomaton määrä! Jos en olisi tätä blogia alkanut kirjoittaa, todennäköisesti olisin sijoittanut rahastoihin noin 100€/kk ja sijoitusvarallisuus olisi ehkä 6000€. Tänään olen saavuttanut jo koko tälle vuodelle asettamani sijoitustavoitteen, mutta tulevien vuosien tavoitteita ajatellen pyrin sijoittamaan kaiken liikenevän rahan.

On hurjan hienoa katsoa näitä asioita taaksepäin. Itselleni on vielä paljon opittavaa ja kehitettävää. Kehitettävää löytyy etenkin kulutustottumuksissa, joita olen jakanut kuukausimenojen läpikäymisenä toukokuusta saakka. Nämä ovat olleet silmiä avaavia, mutta muutoksia niihin on ollut hankala saada. Kulutustavoitteissani olen jatkuvasti epäonnistunut tämän blogin kirjoittamisen ajan, mikä on aiheuttanut tunnetta "hanskat tiskiin heittämisestä". Nyt kuitenkin kun katson miten paljon olen todellisuudessa tästä huolimatta saanut aikaiseksi olen tosi tyytyväinen. Pienin askelin minun on mahdollista muuttaa asioita kuluttamisessakin.

Edelleen hieman hölmistyneenä mietin, että olen säästänyt 15 000€ rahaa vuodessa. Tästä on mahtava jatkaa eteenpäin!


1 kommentti: